دستور تهیه کباب بختیاری
0 (0)

  • مدیریت
  • 11.11.2019
  • 2 دیدگاه شما

کباب یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است و در واقع کباب نماد غذای ایران است. در بین طیف گسترده کباب‌های ایرانی کباب بختیاری یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین کباب‌ها است. معمولاً در تهیه‌ی کباب بختیاری از گوشت راسته گوسفند یا فیله گوسفند استفاده می‌کنند، که آن را به صورت یکی در میان با گوشت فیله مرغ به سیخ می‌کشند. در واقع می‌توان به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی نیز استفاده کرد. البته در روش اصیل تهیه کباب بختیاری توسط خود بختیاری‌ها از گوشت راسته گوسفند به همراه دنبه گوسفند استفاده می‌شود که یکی در میان به سیخ کشیده می‌شوند. کباب بختیاری با کباب قفقازی شباهت هایی دارد، اما در کباب بختیاری از ماست و خامه استفاده نمی‌شود.

مواد لازم برای تهیه کباب بختیاری

  • گوشت گوسفندی: 400 گرم
  • فیله مرغ: 400 گرم
  • پیاز: 2 عدد
  • روغن مایع: 4 قاشق غذا خوری
  • زعفران آب کرده: 1 قاشق غذا خوری
  • کره: 50 گرم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

دستور تهیه کباب بختیاری

در مرحله اول برای تهیه کباب بختیاری، فیله مرغ را پاک کنید و بشویید. سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید. سپس فیله‌های خرد شده را در یک کاسه بریزید. در ادامه گوشت گوسفندی را نیز پاک کنید، بشویید و آن را نیز خرد کنید. دقت کنید که تکه های گوشت از تکه فیله مرغ بزرگتر باشند. سپس آن‌ها را نیز به کاسه گوشت اضافه کنید.

در ادامه پیازها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را به صورت حلقه ای برش دهید و به کاسه مرغ و گوشت اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا خوب با پیاز مخلوط شوند.

در ادامه زعفران دم کرده را به همراه کمی روغن مایع و نمک و فلفل به مواد اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری ماست را نیز به کاسه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. برای این که مواد خوب مخلوط شوند با دست گوشت‌ها را زیر و رو کنید. اگر می‌خواهید کباب شما کمی مزه ترش داشته باشد، در صورت تمایل کمی آبلیمو تازه به آن اضافه کنید و دوباره خوب مواد را مخلوط کنید.

برای اینکه گوشت مرغ و گوسفند، خوب طعم دار شوند و اصطلاحاً استراحت کنند، بر روی کاسه سلفون بکشید و کاسه را به مدت 2 الی 4 ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملاً مزه‌دار شوند.

بعد از گذشت این زمان گوشت‌ها را از یخچال خارج کنید و آماده سیخ کردن شوید. برای سیخ کردن کباب بختیاری به این صورت عمل کنید. ابتدا یک تکه از گوشت را سیخ کنید و تکه بعدی را مرغ قرار دهید و به این صورت یکی در میان از گوشت گوسفند و گوشت مرغ استفاده کنید. سپس گوشت ها را با پشت کارد بکوبید تا کمی سطح آن صاف شود تا هنگام کباب شدن به صورت یک‌دست پخته شود.

بعد از اینکه سیخ کردن تمام گوشت‌ها به این صورت انجام شد، باید منقل و ذغال را برای کباب کردن آماده کنید. سعی کنید از ذغال‌های تقریباً یک اندازه استفاده کنید، تا آتش کباب به صورت یک‌دست باشد و کباب ها خوب پخته شوند.

بعد از آماده شدن ذغال، سیخ های کباب را بر روی منقل بگذارید و ابتدا کمی آن را به وسیله ی بادبزن تند بزنید، تا کباب ها خودشان را بگیرند. در ادامه خیلی کم کباب ها را باد بزنید و بگذارید به آرامی پخته شوند تا مغز پخت شوند. در ضمن سیخ ها را به طور مداوم بچرخانید، تا کباب ها یک‌دست پخته شوند. در انتهای آماده شدن کباب‌ها، کره آب شده را به همراه زعفران و کمی آب در یک کاسه بریزید و با یک قلمو بر روی کباب‌ها بکشید تا کباب بختیاری شما چرب و لذیذتر شود.

در کنار کباب کردن سیخ های گوشت، دو سیخ گوجه را می‌توانید کباب کنید و به همراه کباب بختیاری میل نمایید.

بعد از اتمام کباب کردن کباب بختیاری، آن را در کنار دیس برنج قرار دهید و آن را به همراه برنج یا نان و در کنار آن از سبزی خوردن، گوجه کبابی، پیاز و دوغ استفاده کنید.

نکاتی در تهیه کباب بختیاری

  • اگر شما شرایط استفاده از منقل را ندارید، می‌توانید کباب بختیاری را به صورت تابه ای نیز درست کنید. برای این کار باید از سیخ چوبی به جای سیخ فلزی استفاده کنید. سپس یک قابلمه جا دار را تهیه کنید و مقداری روغن مایع را در آن بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید و بعد از داغ شدن آن سیخ را در آن قرار دهید تا سرخ شود. سپس آن را برعکس کنید تا طرف دیگر کباب نیز سرخ شود. البته کباب بختیاری را نیز می توان در فر کباب کرد، فقط باید فر را در حرارت بالا قرار دهید تا کباب ها کاملاً پخته شوند.
  • بهتر است ار گوشت راسته گوسفندی برای کباب بختیاری استفاده کنید.
  • می‌توانید به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی استفاده کنید.
  • برای طعم دار کردن گوشت و مرغ، می‌توانید از مقداری فلفل دلمه ای خرد شده نیز استفاده کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]